خوردن آب معدنی لایت به ورزشکاران انرژی در حد دوپینگ می دهد

آب معدنی لایت حاوی کاتیون هایی مانند سدیم (Na)، کلسیم (Ca)، منیزیم (Mg) و پتاسیم (K) و آنیون هایی مانند سولفات (SO4)، کلرید (Cl-) و بی کربنات (HCO3) است. آنها به دلیل ویژگی های خاص طعم و محتوای ترکیبات معدنی مختلف از کیفیت خوبی برخوردار هستند.

به طور کلی، آب بطری باید غلظت بالایی از کلسیم و منیزیم و غلظت کم Na17 داشته باشد. برخی از مواد معدنی موجود در آب بطری از جمله کلسیم، کلر، مس، F، I، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی و غیره از جمله مواد مغذی لازم برای بدن انسان هستند.

غلظت بالای این مواد معدنی می تواند کیفیت آب بطری را کاهش دهد و برای سلامتی انسان مضر باشد. طبق استاندارد آب آشامیدنی بسته بندی شده در ایران، حداکثر مقدار مجاز مواد معدنی کلسیم، منیزیم، سدیم، منگنز، مس، روی و F 40 تا 80، 20 تا 30، 200، 0.5، 1، 0.15 و 4 میلی گرم می باشد.

برخی از مطالعات نشان می دهد که بسیاری از مواد معدنی موجود در آب بطری می توانند از طریق مکانیسم های سمی اثرات منفی بر سلامت انسان داشته باشند.

به عنوان مثال، مس در غلظت های بالای 100 میلی گرم در لیتر در بدن انسان می تواند منجر به تخریب سلول اکسیداتیو و در نهایت مرگ شود.

جذب بیش از 1000 میلی گرم در روز کلسیم در بدن می تواند منجر به سنگ کلیه شود. همچنین نگرانی هایی در مورد غلظت بالای F در آب بطری شده وجود دارد 22،23،24. غلظت بالای سدیم باعث افزایش فشار خون می شود.

مواد معدنی منگنز و روی که در دسته فلزات سنگین قرار می‌گیرند، پس از ورود به بدن در چربی، ماهیچه و استخوان در غلظت‌های بالایی تجمع می‌یابند و عموماً باعث اختلالات عصبی، سرطان و در موارد حاد مرگ می‌شوند.

علاوه بر اثرات مضر، برخی از مواد معدنی اثرات مفیدی بر سلامت انسان دارند. بر اساس مطالعات اپیدمیولوژیک، منیزیم می تواند مرگ ناگهانی را کاهش دهد و کلسیم را از پوکی استخوان جلوگیری کند.