خوردن پسته کله قوچی درجه یک موجب تقویت حافظه در شب امتحان می شود

پسته کله قوچی درجه یک سرشار از فلاونوئیدها مانند آنتوسیانین ها و فلاون ها و آنتی اکسیدان های محلول در چربی مانند توکوفرول ها و کاروتنوئیدها است که ممکن است به اثرات مفید بر عملکرد شناختی مرتبط باشد.

تا کنون، فواید پسته در برابر تخریب عصبی ناشی از رژیم غذایی پرچرب در مدل موش بررسی شده است. مکمل پسته در یک رژیم غذایی پرچرب از تخریب عصبی مرتبط با چاقی جلوگیری می کند و متابولیسم چربی، استرس اکسیداتیو و اختلال عملکرد میتوکندری را کاهش می دهد.

سایر مطالعات حیوانی اثربخشی مکمل پسته را در بهبود حافظه و عملکرد حرکتی ارزیابی کرده اند. پسته آسیب شناختی و حرکتی را مهار کرد و اختلالات حافظه فضایی ناشی از دو داروی ضد سرطان عصبی، سیس پلاتین و وین کریستین را معکوس کرد.

حیدر و همکاران، با استفاده از مدلی از موش‌های مبتلا به بیماری پارکینسون ناشی از روتنون، اثرات مثبت پسته را بر تغییرات عصبی رفتاری و عصبی شیمیایی نشان دادند و اثرات محافظتی عصبی و توانایی آن‌ها در بهبود حافظه و نقص حرکتی را برجسته کردند.

یک عصاره اتانولی پسته، در غلظت 200 و 400 میلی گرم بر کیلوگرم، با استفاده از اختلالات حافظه تجربی ناشی از اسکوپولامین، منجر به بهبود شناختی در موش های آلبینو سوئیسی شد.

مطالعات مختلف با استفاده از عصاره با غلظت 10 و 100 میلی گرم بر کیلوگرم در موش های تخمدان برداشته شده و در یک مطالعه با استفاده از عصاره هیدروالکلی پوست پسته رسیده در غلظت، پتانسیل پسته را در کاهش رفتارهای شبه اضطرابی نشان داده اند.

مطالعه موش‌های تخمدان‌برداری شده همچنین اثربخشی پسته را در افزایش حافظه کاری و قدرت فیزیکی نشان داد. آزمایش‌های جایگزینی پیوسته ماز Y و آزمایش‌های ماز آبی موریس در موش‌های صحرایی ویستار به ترتیب تأثیر روغن دانه پسته ورا را بر حافظه فعال و بر یادگیری و حافظه فضایی ارزیابی کردند.

روغن پسته حافظه و اختلالات شناختی را بهبود بخشید، اما تأثیری بر پارامترهای حافظه فضایی نداشت.