مبارزه با سرطان به کمک کلم

سبزیجات چلیپایی مانند کلم حاوی ترکیباتی به نام گلوکوزینولات هستند که مواد شیمیایی حاوی گوگرد هستند، آنها مسئول طعم تلخ بسیاری از سبزیجات چلیپایی هستند. امروزه لیست قیمت روز کلم منتشر می شود و به دلیل قیمت مناسب آن می توان آن را به آسانی تهیه کرد.

در طول آماده سازی غذا، جویدن و هضم، آن گلوکوزینولات ها سپس به ترکیبات خاصی تجزیه می شوند که از نظر فواید ضد سرطانی مورد بررسی قرار گرفته اند. اسمیت گفت: “محتوای گلوکوزینولات در کلم به آن شهرت می دهد که دارای فواید ضد سرطانی است. با کاهش خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان مرتبط است.”

البته این خبر خوبی است، اما لزوماً به این معنی نیست که مصرف کلم به طور کامل از سرطان جلوگیری می کند. کارشناسان می گویند تحقیقات بیشتری در مورد فواید سبزیجات چلیپایی برای مبارزه با سرطان باید انجام شود. اما آنها هنوز یک مکمل بسیار سالم برای هر رژیم غذایی هستند، بنابراین گنجاندن آنها در وعده های غذایی شما هرگز ایده بدی نیست.

مصرف کلم قلب شما را سالم نگه می دارد

ممکن است فوراً کلم را به عنوان یک غذای سالم برای قلب تصور نکنید، اما اگر سعی می کنید بیشتر از سلامتی خود آگاه باشید، ممکن است بخواهید آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. گانز گفت: کلم یک سبزی چلیپایی است و نشان داده شده است که فواید ضد التهابی دارد، بنابراین برای افرادی که در معرض خطر بیماری قلبی هستند توصیه می شود. در حال حاضر فروش بادمجان عمده و مصرف آن نیز همین اثرات را خواهد داشت.

بر اساس مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۱ که در مجله تغذیه بریتانیا منتشر شد، زنان مسن ‌تر (سن ۷۴ سال به بالا) که بیشتر سبزیجات چلیپایی مانند کلم، بلکه کلم بروکسل، گل کلم و کلم بروکلی مصرف می‌کردند، ۴۶ درصد کمتر احتمال داشت که به چیزی معروف به آن مبتلا شوند. کلسیفیکاسیون آئورت شکمی، که می تواند پیش بینی کننده حوادث قلبی عروقی آینده باشد. این مطالعه به این نتیجه رسید که مصرف بیشتر سبزیجات چلیپایی می تواند در برابر تجمع کلسیم محافظت کند و در نهایت برای سلامت قلب مفید باشد.

سلامت بینایی با مصرف کلم ارتقا می یابد

لوتئین موجود در کلم به سلامت بینایی کمک می کند. لوتئین (همراه با آنتی اکسیدان دیگری به نام زآگزانتین) از شبکیه و عدسی در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند. کلم همچنین حاوی مقادیر کمی زآگزانتین است. اگر مصرف کلم معده ی شما را ذیت می کند، با توجه به قیمت روز هویج می توانید آن را جایگزین کلم کنید.

کلم همچنین حاوی ویتامین C است، ماده مغذی دیگری که به بینایی کمک می کند. ممکن است ویتامین E را در داخل چشم بازسازی کند، که یک آنتی اکسیدان مهم برای سلامت بینایی است.

کلم بنفش همچنین حاوی ویتامین A است که به سلامت چشم و بهبود بینایی کمک می کند. همچنین احتمال ابتلا به دژنراسیون ماکولا و آب مروارید را کاهش می دهد. حتی در سنین بالا، مواد مغذی موجود در سبزیجات می تواند به حفظ سلامت چشم کمک کند.