کشف قدیمی ترین ست حوله عروس و داماد تاچ که در زمان قاجار استفاده می شد

ست حوله عروس و داماد تاچ تکه های پارچه ای بافته شده از جنس پنبه یا پنبه پلی استر هستند که برای جذب رطوبت بدن پس از حمام استفاده می شوند. حوله های حمام اغلب در یک مجموعه با حوله های صورت و پارچه های شستشو فروخته می شوند و همیشه بزرگترین حوله از سه حوله هستند.

حوله های حمام به طور کلی با یک حلقه یا توده ای بافته می شوند که نرم و جاذب است و بنابراین برای خارج کردن آب از بدن استفاده می شود. برای ساخت این پرز پنبه ای از دستگاه های بافندگی مخصوص به نام بافندگی دوبی استفاده می شود.

ست حوله عروس و داماد تاچ عموماً یک رنگ هستند، اما ممکن است با گلدوزی‌های ماشین دوخته شده، با طرح‌های فانتزی ژاکارد (طرح‌های از پیش تعیین‌شده مبتنی بر برنامه کامپیوتری) یا حتی چاپ راه راه تزئین شوند.

از آنجایی که حوله ها در معرض آب زیادی هستند و در تنظیمات شستشوی آب گرم بیشتر از سایر منسوجات شسته می شوند، حوله های چاپ شده ممکن است الگوی خود را برای مدت طولانی حفظ نکنند.

اکثر حوله ها دارای دو لبه کناری یا لبه های بافته شده تمام شده در کناره ها هستند و در بالا و پایین لبه دار (برش خورده و دوخته شده) هستند. برخی از تولیدکنندگان حوله، نخ مورد استفاده برای حوله را تولید می کنند، حوله ها را می بافند، رنگ می کنند، سجاف ها را می برند و می دوزند و برای توزیع آماده می کنند.

دیگران نخ ریسیده شده را از عمده فروشان دیگر خریداری می کنند و فقط حوله را می بافند. تا اوایل قرن نوزدهم، زمانی که صنعت نساجی مکانیزه شد، خرید حوله حمام نسبتاً پرهزینه یا ساخت آن زمان بر بود.

سؤالی وجود دارد که این ملحفه‌های بهداشتی چقدر برای افراد عادی اهمیت داشتند بالاخره حمام کردن در 200 سال پیش به اندازه امروز محبوبیت جهانی نداشت!

بیشتر حوله‌های قرن نهم که باقی مانده‌اند، در واقع، حوله‌هایی هستند که احتمالاً در پشت یا بالای دستشویی استفاده می‌شدند، مبلمانی که در روزهای قبل از لوله‌کشی داخل خانه، ظرفشویی و پارچ را با آب نگه می‌داشت.