گل کلم اصفهان لرستان قزوین

يکي از بهترين و محبوب ترين گياهاني که مورد استفاده ما قرار مي گيرد و مصارف غذايي فراواني دارد گل کلم اصفهان است. گل کلم ابتدا در آسيا توليد شده و سپس در ساير نقاط از جمله اروپا توليد شده است، مصارف فراواني به دليل ويژگي هاي خاص خود دارد. در ادامه به ويژگي اصلي اين گياه پر طرفدار خواهيم پرداخت. گل کلم با دارا بودن ويتامين هاي K. E. B و همچنين مواد معدني مانند فسفر، پتاسيم، منيزيم، سديم و آهن جزو بهترين و مفيد ترين گياهان موجود در بازار است که با قيمت اندک مي توانيد اقدام به خريداري آن کنيد، و از فوايد بي نظير آن استفاده کنيد.گل کلم اصفهان لرستان قزوین

قیمت گل کلم

قیمت گل کلم همانطور که گفته شد گل کلم از جمله گياهان پر خاصيت است، که شما مي توانيد با قيمت بسيار مناسب از بازار تهيه کنيد. البته بايد گفت گياهان ديگري نيز موجود است که با قيمت مناسب تر اما فوايد کمتر قابل خريداري است. اما قيمت اين گياه با فوايد و موارد استفاده آن تناسب بسيار زياد و در مواردي کاملا بصرفه تر است. گل کلم علاوه برخواص درماني بسيار زياد که به آن خواهيم پرداخت مصارف غذايي نيز داشته و از اين منظر نيز محبوبيت زيادي دارد. از جمله مصارف گل کلم در موارد غذايي دارد مي توان درست کردن سالاد را نام برد. سالاد يکي از مهمترين چاشني هاي غذايي است که همراه غذا سرو مي شود و طعم بسيار دلنشيني دارد.

اما مسئله اصلي در مورد گل کلم خواص درماني اين گياه فوق العاده است. خواص و فوايد گل کلم آنقدر زياد است که قابل ذکر کردن همه آن ها در اين چند خط نيست. از مهمترين خواص گل کلم مي توان به: جلوگيري از ايجاد استرس به دليل وجود ويتامين C و منگنز در اين گياه، يکي از بهترين موارد براي درمان و بهبودي سلامت قلب و عروق به دليل وجود ويتامين K، براي پيشگیري از ابتلا به انواع سرطان به عنوان يکي از بهترين روش هاي پيشگيري استفاده مي شود، براي کساني که دچار درد معده و يا اختلال در عملکرد معده هستند گل کلم به دليل دارا بودن فيبر بالا و هضم و حذف سموم بدن بسيار موثر است.
از جمله مواردي که در گل کلم مورد توجه است و در دختراني که در سنين نوجواني هستند بسيار اهميت دارد اين است که اين گياه به جذب آهن کمک بسيار زيادي مي کند. جذب آهن علاوه بر اينکه براي دختران نوجوان از اهميت بسيار بالايي برخوردار است، براي افرادي که به کم خوني شديد دچار هستند، بسيار اهميت دارد، با مصرف گل کلم بدن خود را براي جذب آهن چه به صورت طبيعي و از گياهان و چه به صورت مصرف قرص آهن آماده کنيد. لازم به ذکر است که کم خوني منبع بسياري از ضعف ها بيماري هايي در افراد است که به يکباره دامن آن ها را مي گيرد.

گل کلم لرستان

گل کلم لرستان همانطور که گفته شد اولين زيستگاه گل کلم آسيا بوده است و به مرور زمان اين گياه در اروپا و ساير نقاط جهان روييده و امروزه در همه جا پيدا مي شود. ايران جزو کشورهاي توليد کننده اين گياه به صورت عمده و براي صادرات نيست، اما در کشور ما براي مصرف داخلي اين گياه در برخي شهر ها مانند اصفهان، قزوين و لرستان اقدام به توليد و پخش مي شود. گل کلم لرستان جزو با کيفيت ترين محصولات داخلي است که در لرستان توليد مي شود. کيفيت بالاي گل کلم لرستان به دليل آب و هواي مناسبي است ک براي گل کلم ايده آل به نظر مي رسد و اين آب و هوا با آب و هواي لرستان يکسان است.

مصرف گل کلم داخلي نسبت به محصولات وارداتي و توليد شده در داخل بسيار به صرفه تر است، و از لحاظ اقتصادي براي افراد و يا شرکت هايي که از گل کلم براي صنايع خود مانند توليد ترشي گل کلم استفاده مي کنند بسيار با هزينه کمتر و به صرفه تر به نظر مي رسد. گل کلم لرستان در کنار گل کلم اصفهان و گل کلم قزوين در بازار موجود بوده و از کيفيت بالايي برخوردار است. اين گياه معجزه آسا را تهيه و از فوايد آن استفاده لازم را ببريد.

گل کلم رنگی

گل کلم رنگی گل کلم به دو صورت رنگي و ساده قابل کشت و بهره برداري است، گل کلم در فاصله فصل بهار تا پاييز کشت مي شود، فاصبه بين کاشت تا برداشت اين گياه 60 تا 65 روز است. گل کلم رنگي در مقايسه با گل کلم معمولي بسيار حساس تر است مخصوصا در مقابل کمبود آب و نوع خاک، همچنين گل کلم رنگي علاوه بر نگهداري بسيار سخت نيازمند عوامل ديگري مانند کود دادن در مقايسه با گل کلم معمولي است. نکته بعدي هنگام رويش اين گياه است. از آنجايي که در هنگام رويش اين گياه در صورتي که با نور مستقيم آفتاب روبه رو شود زرد رنگ شده و رنگ خود را از دست مي دهد و در مواردي پژمرده مي شود، با بستن برگ هاي گل کلم به صورتي که گل در وسط آن ها و به دور از نور مستقيم قرار گيرد از زرد و پژمرده شدن آن جلوگيري مي کنند.

نکته مهم و قابل ذکر در اين جا اين موضوع است که تنها تفاوت گل کلم معمولي با گل کلم رنگي وجود رنگدانه در گل کلم رنگي است، اين موضوع در فوايد و خاصيت هيچکدام تاثير نداشته و برتري نسبت به يکديگر ندارد. بلکه گل کلم رنگي به دليل شرايط سخت تر براي کاشت و بهره برداري و بذري گران تر و همچنين استفاده زينتي از قيمت بالاتري برخوردار است.

گل کلم پاکوتاه

گل کلم پاکوتاه گل کلم پاکوتاه جزو گل کلم هاي زينتي به شمار مي رود که در بحث قبلي در مورد آن صحبت کرديم. گل کلم پاکوتاه در فصل ارديبهشت قابل کشت بوده اما شرايط نگهداري و کاشت آن بسيار سخت و پيچيده است.اين گياه را بايد در فاصله 30 تا 50 سانتي از يکديگر کاشته شود و ارتفاع آن بين 20 تا 40 سانتي متر است.اين گياه به خاک بسيار مناسب و غني نياز دارد، طبق تحقيقات انجام شده خاک آهکي براي اين گياه بسيار مناسب به نظر مي رسد. همانطور که ذکر کرديم گل کلم نيازمند شرايط آب و هوايي خاصي است و به همين دليل در همه جا قابل کشت نيست. دماي که براي گل کلم پاکوتاه در نظر گرفته اند حداقل منفي15 درجه و حداکثر مثبت 27 درجه سانتي گراد است.
اين گل به طور متوسطي به آب نياز دارد ولي بايد به صورت مداوم ادامه داشته باشد. گل کلم پاکوتاه برخلاف گل کلم رنگي به نور مستقيم خورشيد نياز دارد و روزانه بايد ساعاتي را در معرض نور مستقيم خورشيد قرار گيرد.