تخمه آفتاب گردان خام هدیه پیرزن به نوه هایش در سال نو بود

3.2.2. فعالیت آنتی اکسیدانی تخمه آفتاب گردان خام شکل 2 فعالیت مهار رادیکال عصاره خام و فرآوری شده تخمه آفتابگردان را در مقایسه با آنتی اکسیدان مصنوعی، یعنی BHT نشان می دهد.

مشاهده می شود که فعالیت عصاره خام تخمه آفتابگردان مشابه فعالیت BHT در تمام غلظت بود. با این حال، فعالیت تمام نمونه های تیمار شده و تیمار نشده در مقایسه با BHT در تمام غلظت ها به طور قابل توجهی پایین تر بود.

در سطح جهانی، فعالیت عصاره‌های تخمه آفتاب گردان خام با غلظت و دمای بو دادن به طور قابل‌توجهی افزایش یافت. تیمار بو دادن در مقایسه با تیمار جوشاندن به طور قابل توجهی فعالیت آنتی اکسیدانی دانه آفتابگردان را افزایش داد و نمونه برشته شده در دمای 120 درجه سانتی گراد به مدت 30 دقیقه بیشترین فعالیت را از خود نشان داد.

همانطور که در شکل 2 نشان داده شده است، نمونه های جوشان کمترین فعالیت آنتی اکسیدانی را در مقایسه با نمونه های تیمار نشده در تمام غلظت ها نشان دادند. این نتایج با نتایج ارائه شده توسط Jeong و همکاران مطابقت خوبی دارد.

جایی که نشان داده شد که عملیات بو دادن فعالیت آنتی اکسیدانی دانه های کنجد را افزایش می دهد. جنت و همکاران نیز به همین روند اشاره کردند. هنگام مطالعه تأثیر دما و زمان بو دادن بر TPC و فعالیت آنتی اکسیدانی دانه کنجد.

تغییر در فعالیت آنتی اکسیدانی همه نمونه ها را می توان به نوع و غلظت در ترکیب فنلی و سایر ترکیبات فیتوشیمیایی که در هر نمونه در طول پردازش رخ داد نسبت داد.

جیکنگ و همکاران نشان داد که عصاره های گیاهی با غلظت بالایی در محتوای فنلی نیز فعالیت آنتی اکسیدانی بالایی را از خود نشان می دهند.

مصرف تخمه های آفتابگردان به ویژه آنهایی که در دمای 120 درجه سانتیگراد به مدت 30 دقیقه بو داده شده و دارای فعالیت آنتی اکسیدانی بالا هستند، ممکن است به ارگانیسم های زنده برای پیشگیری از چندین بیماری مانند سرطان کمک کند.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.